De gemeente Papendrecht wilde de Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO) in de gemeente versterken. Met actieonderzoek gingen we aan de slag met verbeteringen in de praktijk.

Vraag van de opdrachtgever
De vraag van de gemeente Papendrecht was breed: hoe maken we OCO beter zichtbaar en toegankelijk voor inwoners? Hoe zorgen we voor een werkwijze die aansluit bij de praktijk? En hoe benutten we de kennis en ervaringen van betrokkenen om OCO verder te professionaliseren?

Onze aanpak
We begeleidden een participatief actieonderzoek, samen met:

– De cliëntondersteuners van Sterk Papendrecht (Stichting MEEVivenz) en MEEplus
– Inwoners en ervaringsdeskundigen
– Gemeente en andere betrokken professionals

We gingen aan de slag met deze thema’s:

– Definiëring en positionering van OCO
– Bekendheid en vindbaarheid van OCO bij inwoners
– Verbinding tussen formele en informele ondersteuning
– Kwaliteit van de werkwijze
– Ophalen van cliëntervaringen

We onderzochten én ontwikkelden tegelijk: inzichten uit gesprekken en sessies werden meteen meegenomen in de praktijk. Zo werkten we stap voor stap aan verbetering.

Het resultaat
Er ligt een heldere en gedragen beschrijving van de rol van OCO en een concreet en praktisch verbeterplan, gebaseerd op ervaringen van inwoners en uitvoerenden.

Welke verbeteringen zien we?

– Verhoogde zichtbaarheid van de cliëntondersteuners bij inwoners en professionals
– Aangescherpte en verbeterde werkwijze van OCO
– Sterkere verbinding tussen formele en informele netwerken

Bekijk ook dit leaflet met resultaten

“De beschrijving van OCO zoals jullie die nu hebben opgesteld, sluit heel goed aan bij de doelgroep. Ik wilde dat ik destijds zó’n beschrijving had gehad.” – Ervaringsdeskundige

Opdrachtgever Gemeente Papendrecht

Contact Anne Oosterbaan Charlotte Hanzon